Боротьба з таким негативним явищем як виплата заробітної плати «в конверті» чи її виплата у розмірі, нижчому за законодавчо встановлений, а також використання неоформлених найманих працівників довший час залишається на порядку денному контролюючих органів. Про це під час прес-конференції зазначила начальник Головного управління ДФС в Івано-Франківській області Ірина Столярик.
За її словами, значне навантаження на фонд оплати праці досі не сприяло детінізації трудових відносин, тому багато людей й надалі працюють нелегально, є фактично позбавленими соціальних гарантій, трудового стажу, належних пенсійних виплат у майбутньому. В свою чергу, бюджет недораховується значних коштів, необхідних для здійснення пенсійних виплат, утримання та розвитку соціальної інфраструктури тощо.
«Однак, з впевненістю можу сказати про деякі позитивні зрушення у цьому напрямку, які сьогодні ми спостерігаємо, - сказала Ірина Столярик. - Як відомо, наприкінці минулого року відбулась ціла низка змін податкового законодавства, серед яких однією з найбільш важливих є зменшення практично у два рази ставки єдиного соціального внеску в середньому із 41% до 22% та скасування ЄСВ, який утримувався із заробітної плати найманих працівників. При цьому, що важливо, надходження внеску у порівнянні з минулим роком зменшилися лише на 26%. В абсолютних величинах маємо орієнтовно мінус 65 мільйонів гривень щомісячно з початку року. Хоча за песимістичними прогнозами така цифра мала б рівнятись 100 мільйонам гривень.
Тобто ми бачимо перші паростки реальної детінізації трудових відносин та часткове збільшення офіційних зарплат. Так, лише за неповні три місяці цього року відповідно до звітів наших платників податків ними на роботу прийнято більше 13 тисяч працівників. Впевнена, що левова частка цих працівників раніше там же і працювали, але неофіційно».
Як повідомила очільниця обласної фіскальної служби, нівелювання бюджетних втрат досягнуто і за рахунок комплексу заходів, які вживались минулого року податковими інспекціями. Це і співбесіди з керівниками підприємств і заслуховування їх на засіданнях комісій, створених при райдержадміністраціях та міських радах, і контрольно-перевірочні заходи.
Під час спілкування з журналістами Ірина Столярик наголосила на зміні акцентів у роботі податківців в напрямку аналітичної складової в процесі виявлення тих суб’єктів господарської діяльності, які порушують трудове законодавство. Податківці використовують бази даних, звітність суб’єктів господарської діяльності на предмет ризику порушення діючого законодавства. Також посадовець навела кілька цифр, які свідчать про масштаби цієї проблеми.
«Для прикладу, платники єдиного податку ІІ групи. Із 1850 платників, у яких обсяг за минулий рік склав від мільйона і більше, 1168 підприємців, або 63% звітують про відсутність найманих працівників. Сюди відносяться і такі галузі, що явно потребують робітників, а саме переробна галузь (виробництво одягу, продуктів харчування, лісопильне виробництво, виробництво з бетону та інші) та будівництво (будівництво будівель, будівельно-монтажні роботи).
Як виявилося, практично взагалі без найманих працівників працює ряд наших підприємців що займаються виробництвом виробів з бетону, а це трудомістка робота, при обсягах біля півтори мільйона гривень на рік. В одному з найпоширеніших у нас лісопильному та стругальному виробництві, яке водночас є одним із найпроблемніших в плані повноти оформлення найманих працівників, з 210 підприємців ІІ групи 150, або 71% не мають найманих працівників, при цьому 36 з них мають обсяги більші за середній показник по галузі, а це зверх мільйона гривень на рік.
І таких прикладів можна назвати багато по більшості галузей, по кожному району чи місту», - сказала головний податківець області.
Ще одним з напрямків аналітичної роботи при виявленні неоформлених працівників, за словами Ірини Столярик, є співставлення кількості касових апаратів, що обліковуються у платника податків та кількості найманих працівників у нього. Трапляються випадки, що найманих працівників менше, ніж торгових місць, тобто наявна кількість таких працівників недостатня для проведення діяльності. Таких суб’єктів фізичних осіб – підприємців в Івано-Франківській області налічується більше 160.
«Це лише окремі складові комплексного аналізу який нами проводиться для боротьби з порушеннями в галузі трудового законодавства», - сказала Ірина Столярик. - Крім цього, значну увагу приділяємо тим суб’єктам, що виплачують зарплату на рівні мінімальної, або нижче, де також існує значний ризик виплати решти суми в конвертах. Адже ми всі прекрасно розуміємо, що прожити на мінімальну зарплату утримуючи сім’ю та сплачуючи комунальні послуги, практично неможливо.
Зважаючи на посилену відповідальність, яка передбачена за порушення законодавства про працю, хочу вкотре звернутися до суб’єктів господарювання про необхідність неухильного дотримання діючого законодавства, адже цим самим ви убезпечите себе від неприємностей у вигляді застосування значних штрафних (фінансових) санкцій.
Сьогодні ми акцентуємо свою роботу не на контрольно – перевірочних заходах, а на роз’ясненні суб’єктам господарювання вимог діючого законодавства у сфері трудових відносин. Ми зустрічаємося з представниками бізнесу, у яких є ризик порушення трудового законодавства, роз’яснюємо всі переваги прозорої діяльності, інформуємо про відповідальність за порушення законодавства і лише після того, вживаємо всіх передбачених законодавством контрольно – перевірочних заходів».