За правовою позицією, сформованою ВАСУ за наслідками вирішення спорів щодо правовідносин, які виникають під час проведення позапланових документальних перевірок за пп. 78.1.12 Податкового кодексу України, наказ про проведення позапланової перевірки повинен бути виданий контролюючим органом вищого рівня. У начальника ДПІ відсутні повноваження на призначення такої перевірки, що є підставою для скасування виданого ДПІ наказу та визнання протиправними дій щодо призначення перевірки.

Відповідно до пп. 78.1.12 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка здійснюється, зокрема, якщо контролюючим органом вищого рівня в порядку контролю за діями або бездіяльністю посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня здійснено перевірку документів обов'язкової звітності платника податків або матеріалів документальної перевірки, проведеної контролюючим органом нижчого рівня, і виявлено невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповне з'ясування під час перевірки питань, що повинні бути з'ясовані під час перевірки для винесення об'єктивного висновку щодо дотримання платником податків вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Рішення про проведення документальної позапланової перевірки в цьому випадку приймається контролюючим органом вищого рівня лише у тому разі, коли стосовно посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня, які проводили документальну перевірку зазначеного платника податків, розпочато службове розслідування або їм повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення.

Відповідно до п. 78.4 Податкового кодексу України про проведення документальної позапланової перевірки керівник контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.

Згідно з п. 1 Порядку проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженого Постановою КМУ від 13.06.2000 №950 (далі Порядок), стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, може бути проведено службове розслідування:

- у разі невиконання або неналежного виконання ними службових обов'язків, перевищення своїх повноважень, що призвело до людських жертв або заподіяло значну матеріальну чи моральну шкоду громадянинові, державі, підприємству, установі, організації чи об'єднанню громадян;

- у разі недодержання ними законодавства про державну службу, службу в органах місцевого самоврядування, антикорупційного законодавства, порушення етики поведінки;

- на вимогу особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, з метою зняття безпідставних, на її думку, звинувачень або підозри.

Відповідно до п. 2 Порядку рішення щодо проведення службового розслідування приймається вищими посадовими особами України, Першим віце-прем'єр-міністром України, керівником державного органу (посадовою особою), що призначив на посаду особу, уповноважену на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, стосовно якої планується проводитися службове розслідування, керівником органу, в якому працює зазначена особа.

З урахуванням викладеного, в разі наявності підстав для проведення службового розслідування стосовно посадових осіб ДПІ, які проводили документальну перевірку платника податків:

- за розпорядженням органу вищого рівня (ГУ ДФС) керівником ДПІ приймається рішення про проведення службового розслідування;

- наявність службового розслідування може бути підставою для прийняття контролюючим органом вищого рівня, зокрема ГУ ДФС, рішення про проведення документальної позапланової перевірки;

- рішення про проведення документальної позапланової перевірки оформлюється наказом органу вищого рівня, зокрема, ГУ ДФС.

 

Підготовлено відділом комунікацій

 ДПІ у м. Івано-Франківську

ГУ ДФС в Івано-Франківській області