Заходи щодо погашення податкового боргу платників податків передбачають стягнення коштів, які перебувають у власності платників, а в разі їх недостатності -  продаж майна, яке перебуває у податковій заставі.

Законодавчо процедуру продажу майна, що перебуває у податковій заставі, регламентовано статтею 95 Податкового кодексу України, яка передбачає, що продаж майна платника податків здійснюється на публічних торгах або через торговельні організації. Порядок проведення цільових аукціонів з продажу майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі, затверджено наказом Міністерства доходів і зборів України від 10.10.2013р. №571.

Під час продажу майна на товарних біржах орган Державної фіскальної служби України укладає відповідний договір з брокерською конторою, яка вчиняє дії з продажу такого майна за дорученням ДФС на умовах найкращої цінової пропозиції. Фізична або юридична особа, яка виявила бажання зареєструватись як учасник аукціону, сплачує реєстраційний внесок, розмір якого встановлюється організатором аукціону, а також уносить гарантійний внесок у розмірі 10 відсотків початкової ціни лота. Такий гарантійний внесок зараховується переможцю аукціону в рахунок ціни продажу майна, а тим учасникам аукціону, які не були визнані переможцями, повертається протягом п'яти банківських днів з моменту підписання протоколу про проведення аукціону, за вирахуванням платежів за банківські перекази.

Підставою для укладення договору купівлі-продажу майна є протокол, до якого заносяться результати аукціону, остаточна ціна продажу майна, відомості про переможця торгів. Переможець аукціону зобов'язаний внести зазначені в протоколі платежі протягом строку, обумовленого договором купівлі-продажу. Організатор аукціону перераховує кошти, отримані від такого продажу на відповідні рахунки Державного казначейства. Передача майна покупцеві здійснюється у строк та на умовах, передбачених договором.

Положеннями Податкового кодексу не встановлені окремі правила щодо порядку обчислення ПДВ у випадку реалізації майна платника, що перебуває у податковій заставі через торговельно-майнову біржу. Отож, зобов'язання щодо виписки податкової накладної покупцю та нарахування податкових зобов'язань з податку виникає у власника такого майна за загальновстановленими правилами, а саме, у дату події, яка сталася раніше, або

- у дату сплати вартості придбаного майна покупцем – переможцем торгів у відповідності з договором купівлі-продажу майна,

або

- у дату передачі майна покупцеві на умовах, передбачених договором.

Щодо оподаткування податком на додану вартість послуг, що надаються торговельною організацією – організатором аукціону, то базою оподаткування ПДВ є сума реєстраційних внесків, що сплачуються учасниками аукціону.

Підготовлено відділом комунікацій

 ДПІ у м. Івано-Франківську

ГУ ДФС в Івано-Франківській області