Працівники Головного управління ДФС України в області в 2014 році виконали всі завдання зі збору платежів до Державного і місцевих бюджетів

Начальник Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області І.Столярик дала ексклюзивне інтерв’ю кореспондентам газети «Галичина» і телебачення «Галичина», в якому розповіла про виконання завдань 2014 року з наповнення дохідної частини Державного та обласного і місцевих бюджетів, докладно зупинилася на питанні справляння податку на додану вартість (ПДВ) і його відшкодуванні підприємствам-експортерам з огляду на певну специфіку Прикарпаття та на відборі кандидатур на посади керівників інспекцій ДФС у містах і районах краю.

— Підбиваючи підсумки минулого року, можна впевнено сказати, що фахівці Головного управління Державної фіскальної служби в області виконали всі доведені завдання зі збору платежів до бюджетів, які перед нами ставила, власне, держава, — підкреслила Ірина СТОЛЯРИК. — До бюджетів усіх рівнів забезпечено надходження в сумі 4 198,8 млн. грн., що на 43,6 млн. грн. більше, ніж у 2013-му.
З цих майже 4,2 млрд. грн. найбільша сума — 2 429,3 млн. грн. — надійшла до Держбюджету України. А це на 28,3 млн. грн. менше, ніж позаторік. Такий нібито спад у надходженнях з Прикарпаття до державної скарбниці пояснюється тим, що торік провідні три підприємства — ПАТ «Івано-Франківськгаз», «ДТЕК «Бурштинська ТЕС» і Станіславська торгова компанія перейшли від нас до спеціалізованих інспекцій ДФС з обслуговування великих платників податків. Разом ці підприємства сплатили до Держбюджету понад 200 млн. грн., у тому числі 44 млн. грн. — ПДВ та 122,6 млн. грн. — податку на прибуток. 

До бюджетів громад краю у січні-грудні 2014-го надійшло 1 769,4 млн. грн., що на 71 млн. грн. перевищує суму податкових платежів, зібрану впродовж 2013-го. Зокрема, повністю забезпечено наповнення місцевих бюджетів — завдання виконано на 102,8 відсотка і додатково зібрано 47,7 млн. грн., які ради змогли використати як на фінансування видатків за статтями загального фонду, так і через спеціальні фонди — на реалізацію своїх програм соціально-економічного розвитку. А плановий показник надходження коштів до обласного бюджету податкові органи Івано-Франківщини виконали на 103,4 відсотка. Додатково до нього надійшло 12,7 млн. грн. 

Окремо зупинюся на податку на додану вартість і на питанні відшкодування ПДВ. Найперше зазначу, що починаючи з травня минулого року, відколи перебуваю на посаді начальника Головного управління ДФС в області, ми збільшили щомісячні надходження ПДВ до Держбюджету в межах майже 20 млн. грн. Якщо раніше збирали 35—37 мільйонів, то вже у грудні — 55,5 млн. грн. ПДВ. і це без копійки переплат. Тобто підприємства Прикарпаття добровільно декларують суми податку і так само добровільно переказують їх до бюджету. З одного боку, це свідчення того, що все-таки наші підприємства повернулися обличчям до держави і що вони усвідомлюють свій головний обов’язок перед нею — вчасно і в повному обсязі сплачувати податки та не застосовувати різноманітні схеми ухилення від цього, в тому числі і що стосується ПДВ. З другого боку — це, безперечно, є результатом і тієї роботи, яку наші спеціалісти щоденно ведуть з керівниками підприємств і представниками приватного бізнесу.

Протягом минулого року до бюджету надійшло 481 млн. грн. податку на додану вартість. При цьому платникам цього податку було відшкодовано 1,7 млрд. грн. ПДВ. Проте потрібно сказати, що, крім ПДВ, яке надійшло до Державного бюджету, платники нашої області сплатили ще й 857 млн. грн. податку на додану вартість від проведення імпортних операцій. Тобто сукупно до бюджету на Прикарпатті залучено 1 338 млн. грн. і досягнуто хоча й незначного, та все ж зростання порівняно з 2013 роком, — на 34,5 млн. грн. 

Додатково зазначу, що зростання обсягу імпортних операцій наших суб’єктів господарювання торік порівняно з 2013-м становило всього 8 відсотків. Водночас обсяги реалізації продукції і товарів прикарпатських виробників на експорт зросли на 40 відсотків. Як відомо, відшкодування ПДВ, яке, повторюсь, становило 1,7 млрд. грн., стосується власне підприємств-експортерів. Тобто зростання експорту на 40 відсотків і відобразилося в зростанні сум відшкодування. Крім цього, торік ми фактично відшкодували майже 75 відсотків сум, що були задекларовані виробниками.

Наголошу й на тому, що левова частка податку на додану вартість, який ми відшкодували, припадає на підприємства з іноземними інвестиціями, яких у нас в області є достатньо. А також на підприємства, які відповідають певним чітко визначеним критеріям і мають право на відшкодування ПДВ в автоматичному режимі. Зокрема, торік з 1,2 млрд. грн. ПДВ, які були повернуті підприємствам з іноземними інвестиціями, 1,1 млрд. грн. відшкодовано платникам-експортерам, що мають право на його автоматичне відшкодування. Це зокрема ТОВ «імпрево Фудз», ТОВ «Синтра», ТОВ «Тайко електронікс Юкрейн Лімітед», «Електролюкс Україна», ДП «ВАТ «Івано-Франківський м’ясокомбінат», ПАТ «Івано-Франківськцемент», ТзОВ «Таркет Вінісін», ТОВ «Синтелон УА».

Є ще один дуже суттєвий момент, про який не слід забувати, якщо ведемо мову про суми отриманого і відшкодованого ПДВ. Підприємства з іноземними інвестиціями та підприємства, які мають право на автоматичне відшкодування ПДВ, в тому числі і згадані, є одними з бюджетоутворювальних. Тому їхня стабільна робота та наявність обігових коштів надзвичайно важливі для громад Прикарпаття: щоб ці підприємства могли розвиватися, створювати нові робочі місця та щоб, відповідно, сплачували податок з доходів фізичних осіб, за рахунок якого і фінансують всі соціальні витрати нашої області.

Державний бюджет на 2015 рік, а також і зміни до Бюджетного і Податкового кодексів, як ми знаємо, вже прийнято. Система формування місцевих бюджетів дещо змінилася. Наприклад, з надходжень від податку на доходи фізичних осіб 25 відсотків тепер спрямовують до Держбюджету, а в області залишається його лише 75 відсотків. Тобто виникає потреба наповнити місцеві бюджети за рахунок інших джерел. Змінами до Бюджетного кодексу передбачено, що відтепер 10 відсотків податку на прибуток, який сплачують підприємства, залишатиметься на місцях. Також введено низку нових податків для наповнення місцевих бюджетів. Найперше — це податок на нерухоме майно. Які на сесіях місцевих рад ухвалять ставки податку і які рішення приймуть щодо розмірів неоподатковуваної площі — від цього й залежатиме наповнення їхніх бюджетів. Однак потрібно зважати ще й на рівень соціальної захищеності наших людей, особливо сільських жителів. Адже визначені депутатами ставки, образно кажучи, ляжуть на їхні плечі.

Законодавці ввели ще один податок, на надходження від якого нині розраховують всі сільські і міські ради. Це акцизний податок на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами і нафтопродуктами. Наразі складність його справляння  в тому, що частина закладів роздрібної торгівлі, які продають ці товари, у нас не зареєстрована. Зокрема зроблений спеціалістами ГУ ДФС в області аналіз свідчить про те, що місцевої реєстрації не мають 98 автозаправних станцій. Це АЗС, які торгують бензином, дизпаливом, а також скрапленим газом, і належать до складу великих мереж, переважно «ОККО», «WOG», «Укрнафта». Всім їм наші фахівці вже надіслали листи з вимогою зареєструватися у місцевих органах Державної фіскальної служби України як платникам акцизного податку. Оскільки  цей податок вони мають платити за місцем продажу нафтопродуктів, а також алкоголю і тютюну. За нашими попередніми підрахунками, завдяки акцизному податку до бюджетів місцевих рад Івано-Франківщини нинішнього року мало б надійти близько 100 млн. грн. Але це, самі розумієте, потребує копіткої і наполегливої праці. Фактично всі наші спеціалісти тепер роз’їхалися районами і щодня надають консультації, проводять семінари та наради з представниками органів виконавчої влади на місцях.

Ще одним дуже важливим питанням, над яким ми працювали впродовж останнього часу і яке варте того, аби окремо зупинитися на ньому, було кадрове. Нині фактично на 99 відсотків ми завершили реєстрацію органів Державної фіскальної служби України в області — в усіх районах, за винятком одного, інспекції вже зареєстровані, в останньому ця процедура перебуває на стадії завершення.

Коротко розповім про те, як відбувався відбір кандидатур на посади керівників інспекцій. У нас, при Головному управлінні ДФС в області, було створено раду з кадрових питань. До її складу ввійшли представники обласних громадських організацій — «Народної самооборони», «Західноукраїнського руху автомобілістів», «Громадської ініціативи Галичини», регіональних відділень Асоціації платників податків України та Українського союзу промисловців та підприємців, «Польсько-українського центру економічного співробітництва», Ради підприємців при виконавчому комітеті Івано-Франківської міської ради, «Ділових людей Прикарпаття» та окремі громадські активісти, а також депутат обласної ради Ярослава Ульванська — людина авторитетна і, додам, заслужений економіст України. Очолив раду з кадрових питань президент Центру європейської інтеграції Геннадій Микитка. На сьогодні всі кандидати, які пройшли розгляд на раді з кадрових питань, поки що призначені першими заступниками інспекцій і виконують обов’язки керівників. А із призначенням Президентом України нових голів райдержадміністрацій ми готуватимемо документи і, якщо буде погодження голів РДА, представимо їхні кандидатури голові ДФС України для затвердження керівниками інспекцій ДФС. Сама ж рада з кадрових питань при ГУ ДФС в області продовжує працювати, забезпечуючи громадський контроль за роботою органів фіскальної служби, з одного боку, а з другого — надаючи пропозиції та рекомендації їхнім керівникам щодо вдосконалення нашої роботи.

 За матеріалами газети «Галичина», 24 січня 2015 року